Jacaylkii Barni Seed- waxa qoray:Ibraahin Yuusuf Axmed(hawd) October 3, 2005
Barni Seed Warfaa aqalkoodu waa ka tuulada oo dhan ugu
sumcad xun. Waxaa jirta sumcadxumo la galabsado, tanise waa mid lagu heshiiyey.
Waxaa lagu heshiiyey aqalkaas iyo qoys
ka ku nool in lagu tilmaamo kuwo sumcad
xun. Waxaa la yidhaahdaa: “Waxaa ka soo ura saamo iyo subag gorayo.” Waxaa kale
oo la yidhaahdaa: “Waxay cunaan oon aan aadamiga kale cunin.” Waxaa kale oo la
yidhaahdaa: “Aqalkaas haddii la baadho waxaa laga helayaa ceebo aan caqligu rumaysan
karin.”
Waa mutul yara weyn oo saddex qol u kala xidhan. Daaradda
ciidda ah waxaa ku wareegsan ood badankeedu baxday oo dhir noqotay.
Farasmagaalaha tuulada ayuu bari kaga soo jeedaa, haddii albaabku furan yahayna
waxaa la arkaa ilaa dalqada.
Isaga oo ah aqalka tuulada ugu sumcad liita haddana goor iyo
ayaan ragga oo dhami xaggiisa ayey wada eegaan. Waa la isla og yahay maalin
walba meelo kadinka ku qumman in ogaan loo fadhiisto, laakiin danta halkaa loo
fadhiisto la islama qiro. Qoyska deggan qof aan ahayn oo weligii aqalkaas
foodda geliyey lama sheegin, haddana eegmada lagama daayo.
Waa tuulo yar oo gabbalku mar wada dhaco waaguna mar u wada
beryo. Qof waliba waxa uu ku seexdo iyo wax uu ku soo tooso waa laga wada war
hayaa. Waa dad yar oo iswada yaqaan, laakiin qoyska Seed Warfaa waa ka keliya
ee aan la ogayn waxa uu ku seexdo kuna soo tooso. Waa qoyska keliya ee aan la
malayn karin waxa calooshiisa ku jira.
Barni Seed Warfaa maanta waa siddeed iyo toban jir. Nafle la
qurux ah gabay waa lagu sheegay laakiin dunida laguma arag lagumana maqal.
Iyada oo aad u yar ayaa xaqiiqadaas la wada qiray. Sagaal jir bay ahayd
maalintii ay gole rag waaweyni fadhiyaan hor martay, dabadeed nin raggii ka mid
ah afkiisa laga maqlay: “Furuq ku dil, maxay qurux la soo kacaysaa!” Waa la
wada qoslay, waayo hadalku kama duwanayn mid lagu yidhi ceesaan ama sabeen. Ma
aha ammaan loo quudho qoyska sumcadda xun. Quruxda iyo wanaagga kale ee Barni
Seed waxaa loo arkaa wax ku khasaaroobay meel qaldan, sida roob beer looga baahnaa
oo bad ku da'ay. Hayeeshee weedhaas habaarka iyo ammaanta isugu dhafan ayaa
noqotay halhays muuqa Barni Seed ku lammaan. “Furuq ku dil, qurux badanaa!”
Ragga inta ay halkaa yuurursadaan sidii xoolo horan xagga
mutulka indhaha u wada jeediya, waxaa ku jira Warsame Geeddi oo ah sagaal iyo
toban jir isaga iyo qoyskoodaba la qaddariyo. Jacaylka ay isaga iyo Barni Seed
isu qabaan cidna kama qarsoona, waxaase loo arkaa jacayl xaaraan ah oo aan
bannaanayn ama habboonayn. Haddii uu jacaylku yahay wax Ilaahay dadka qalbiga
ugu rido, ka Barni Seed dadka ugama duwana cudur sheydaan qalbi miskiin ku
tuuray. Haddii ay quruxda iyo wanaaggu ka mid yihiin shuruudaha jacaylku ka
beermo, iyada teeda isla marka la qirsan yahay ayaa la inkirsan yahay. Waxaa
loo arkaa qurux iyo wanaag aan la mid ahayn ka dabiiciga ah ee dadka lagu
jeclaado, sida ka lagu tilmaamo noolaha kale iyo walxaha aan noolayn.
Warsame Geeddi iyo Barni Seed waxay garaadsadeen iyaga oo
isjecel. Midkoodna ma garan karo dareenka wanaagsan ee uu ka kale u hayaa
goortii iyo sidii uu ugu bilawday. Laakiin maraggaa soo-jireenka ahi markii ay
weynaadeen garta waxba ugama tarin. Haddii awel jacaylkooda la moodayey
carruurnimo, maanta waa lala xisaabtamayaa oo waxaa laga sugayaa in ay dhawraan
xeerarka adag ee dhaqanka. Warsame markii uu ku baraarugay qosolka quudhsiga
leh ee qayrkii ayuu ku qancay ceebta iyo magacxumadu in ay u jiraan inta ay
Barni Seed u jirto. Haddiise uu ku guulaystey in uu jidhkiisa iyo keeda kala
fogeeyo, weligii kuma guulaysan in uu naftiisa ka fogeeyo. Run ahaantii
naftiisu teeda ayeyba ka mid tahay.
Barni aabbeed Seed Warfaa waa shan iyo afartan jir laf iyo
xoog loo dhammeeyey. Wuxuu caan ku yahay, oo muddo dheer degmada oo dhan u
haystey, legdanka, orodka iyo toogashada. Taa ka sokow keligii ayaa tuulada u
qaabbilsan xirfadda kabotolista. Waa nin furfuran oo bulshay ah.
Dadka cayda iyo cadaadiska badan la kulma qaarkood waa ay
jabaan oo waxaa ku dhaca cuqdad iyo daciifnimo nafsadeed, gunnimada ayeyna
qaayibaan. Qaarkoodna waa ay ku dhismaan oo waxay ka qaadaan adayg. Seed Warfaa
wuxuu ahaa noocan dambe. Subaxdii uu tallaabo qaaday ilaa maanta naftiisa waxaa
lala dhacayey nabarro aan tudhid lahayn oo qof jilicsani ku daadduumi lahaa,
isagase waxay ka dhigtay birlab aan wax karayaa jirin. Ninka erey qalloocan ku
yidhaahda toban erey oo qallooca kala daran ayuu ku gaggabiyaa, ninka mar hoos
u eegana toban jeer ayuu hoos u eegaa. Nin waliba isaga oo og in aanu Seed
Warfaa si kale u liicin karin ayuu haybtiisa iin uga dhigaa. Intaas ayaa lagu
mintidaa oo la iskaga celiyaa.
Goor walba dadka uu u shaqaynayo iyo qaar kale oo u soo
sheeko iyo xifaale toontay ayaa agtiisa dhooban. Waqtigana mar walaba weerar
iyo weerarcelis laguma dilo ee in badan waxaa laga dhegaystaa sheekooyin
waayo'aragnimada ka soo burqada. Wuxuu jecel yahay in uu ka sheekeeyo xasuuso
farxad iyo xanuunba leh oo ugaadhsi ku saabsan. Tusaale ahaan afkiisa lagama
jeesto marka uu ka sheekaynayo “Guuldarradii labada goodir”. Mar iyo laba in ka
badan ayuu taas ka sheekeeyey waayo naftiisa ayuu ugu tacsiyeeyaa. Wuxuu u
bilaabaa sidan:
“Afadu waa fool, afar toddoba jirku ugu weyn yahayna way ag
yaxoobaan. Waa abaar ba'an, wax afka la geliyana lama hayo. Wax beerkiisa bahal
calaaliyo waxaa ii daaqa qaalin weyd ah oo aan ilmaha xamaamada ugu qaado. Ma
isaga ayaad u qashaa? Maya ee caawa qadoodi ku seexi, berrina qoriga xun ee
Ustarka ah ee ay xabbada keli ahi ku hadhay kaynta kula jarmaad. Haa, waxaa ku
hadhay xabbad aan ku ilaalinayo, waayo bundukh aan rasaas lahayni dogob xaabo
ah kama duwana oo dhenged baa lagaaga furan karaa. Dhulku ma ugaadh badna
dadaalkase laguma qado.
Salaaddii hore intii aan nin iyo geed la kala garan ayaan
qaalinkii heeryo fudud iyo laba yeelood garbaha u saaray lana dhaqaaqay.
Laantii ay dabayli ruxdaba waxaan dhaayaha la raaco, dhawaaqii baxaba dhegta u
dhigo, dhulkana raadba ka uu ka dambeeyo dul joogsado, goor ay tahay maalinweyn
waa kuwan laba goodir oo geed wada daaqayaa. Rag waa damaaciye, waxaan
qoondaystay labadaba in aan xabbadda ku wada dilo. Way dhacdaa oo horeba laba
saryan baan toogasho keliya ku wada diley. Weliba goodirku sida biciidka uma
feejigna. Sidii baan yeelay oo inta aan u dhowaadey suryo ay isku beegan yihiin
ka wada shiishay. Baw! Mise wallaahay labadiiba way isaga baxday!
Markiiba kii soke inta uu qalabarogtey ayuu geesaha
barkaday. Kii kalese inta uu wareeray
oo marba dhan isu qaaday ayuu markii uu i arkay dhanka kale u booday.
Degdeg ayaan kii dhulka yaalley gawrac ugu jiidey oo kii kale ka daba orday.
Meeshu waa xas jiq ah. Markii aan bidhaantiisa waayeyna raadkii ayaan cagta
saaray. Shaki kama qabo xabbaddu in ay saableyda ka ruubatay. Cawska iyo laamaha
uu jiidhayo dhiig ayuu ku duugayaa. Ma foga; ma foga goorta aad isaga oo itaal
u run sheegay oo hortaada yaal arki doontaa, ayaan ku niyadsamahay.
Wax aan ordo oo raadka eryadaba, guushii aan gacanta la
tiigsanayey mar keliya ayey guuldarro noqotay. Gelin dhan baa ordayaa,
qorraxdii galab ayey u hoobatay, dabadeed harraad iyo daal ayaan la dirgan
waayey. Dani waxay tidhi dib isaga noqo oo kii kuu dillaa habeenka ka gaadh.
Gabbaldhac baan aniga oo geeri iyo nolol u dhexeeya bartii uu goodirku ii yaalley
ku soo baxay. Mise meeshuba meeshii ma aha! Siigada duulaysa iyo dagaalka ka
socda waxaad mooddaa goob lama qabiilo oo doqommo ahi isku galeen. Dhirta geed
walba waxaa saaran tobannaan gorgor oo qaarkood bilaabay in ay dheelmadaan.
Halkii aan goodirka kaga tegey waxaa filiqsan lafo habaas leh oo ay dhawr tuke
sii feenanayaan. Waar illayn ciil iyo caloolxumo uma dhimatid!...”
Seed Warfaa isaga oo afar iyo labaatan jir ah markii uu
guurdoon noqday hablaha degaanka oo dhan saddex keliya ayuu kala doorasho u
lahaa. Boqollaalka kale iyo isagu waxay kala ahaayeen sida geela iyo idaha. Ha
yeeshee doorashadii saddexda ku koobnayd ayuu Alle u barakeeyey. Wuxuu calfaday
Dhudi oo uu ku badhaadhay, taas oo maanta u haysa lix carruur ah oo
caafimaadkoodu taam yahay.
Seed Warfaa mood iyo nool weligii wax aan muruqiisa iyo
maskaxdiisa ka soo shiilmin ma dhadhamin mana yeelan. Ooridiisa iyo ubadkiisu
afarta xilli ee sannadkaba iyo goor walba waxaa ka muuqda daryeel iyo dufan.
Isla markaas aqallo badan oo sharaf loo hayo habeenno badan dab lagama shido.
Waxaa u dareerta xayn yar oo adhi ah, wuuse og yahay si
walba in uu uga nolol wanaagsan yahay qoysas kadin geel ah iyo tirooyin adhi ah
dareersada. Muddadiiba mar buu qorigiisa Ustarka ah qaataa oo kaynta ka soo
dishaa goodir, ama biciid, dibtaag ama cawl, amaba gorayo. Marnaba ubadkiisa
oon dux leh uma waayo. Subagga gorayada ee urtiisa qoyska lagu yaso, Seed
Warfaa wuxuu hubaa in ay tahay dawada ugu waxtarsan ee ubadkiisa cudurrada ka
difaacda. Duumo, qaaxo, xiiqdheer, hargab iyo aafooyinka la midka ah ee ay
carruurta tuuladu goor walba u daadato, qaarna u dhintaan, cudurradaasi isaga
minankiisa ma soo galaan. Kaneecadu carruurtiisa in ay qaniinto iska daaye
korkoodaba kuma joogsato.
Dadka beesha waxa kab maas ah cagta ugu jirta intooda badani
waxay ka soo baxeen labada gacmood ee Seed Warfaa iyo inamadiisa uu ka ugu
weyni gugan labaatan jirsadey. Kabatolennimadu ma aha xirfad uu dhaqaale kala
soo baxo oo keliya, mana aha dhaqan awoow oo uu sii waday oo keliya, waxayse u
tahay farshaxan iyo fannaannimo ay naftiisu caashaqday oo ku raaxaysato. Marka
uu saan weyn oo agtiisa duuban marba sar uu calaamadiyey mindiil af badan kaga
soo jeexo, uu sii jaangooyo una egaysiiyo raad qof, uu mid kale iyo mid
saddexaad sidii si la mid ah u qaabeeyo dushana iskaga wada nabo, uu kabatoli
iyo suun dhuuban qaato oo saddexdii sarood tolan ku wareejiyo, uu suuman yara
balballaadhan sarihii uu isku dhisay dusha kaga xidho musbaarrana ugu qodbo, uu
cidhib iyaduna dhawr sarood ah gunta dambe kaga fadhiisiyo, uu suundambeed
gadaal kaga wareejiyo, uu sidii ilmo uu dhalay cabbaar marba dhaban ka daawado,
uu Aji cagaag dilooday cagaha ugu jufo, farxadda iyo liibaanta uu ka helo ma
jiraan wax kale oo uu ka helaa. Run ahaantii markaas lacagta uskagga leh ee loo
soo taago kama fekero.
*
Waa duhur kulul oo ay qorraxdu iyada oo qaawan cirka
badhtankiisa dangiigto. Geedku waa jinaw weyn oo cufan caleentuna aad u
hadoodishay. Hooskiisa waxaa hadhac qabow ka sii dhigay ciidda rayska ah. Waa
ciid ay roobab isdabajoog ahi nadiifiyeen. Barni Seed jirridda ayey dhabarka ku
tiirisay, labada lugoodna rayska qabow ku kala bixisay. Geedka xiga waxaa
hoganaysa xayntoodii. Dhabta waxaa u saaran duub maydhax ah oo ay xadhig ka
soohayso. Cod ay raalli ka tahay ayey ku qaadaysaa heeso cayaareed cusub oo
degmada laga tiriyey. Heesaha ay qaadayso iyo maydhaxda ay soohayso midna kuma
baraarugsana oo waxay ku maqan tahay duni kale. Laba dareen oo cadaw isu ah
ayaa nafteeda ku legdamaya. Wejigeeda ayuu dagaalkaasi ka muuqdaa. Mar way
muunsoonaysaa marna qamuunyoonaysaa. Dhalanteed ay dhex mushaaxaysey waxaa ka
dhabqiyey sagaal jir geedka gadaal ka soo galay.
– Ayaanle, waad naga
nixisaye waa la isa soo muujiyaa.
– Adigu fulaysanidee maxaad ka baqaysaa?
– Ma waxaad ka timid tuulada?
– Haa.
– Yaa joogey?
– Dadkii joogi jirey.
– Makhaayaddii Guure ma tagtay
– Haa.
– Yaa joogey?
– Dee dadkii joogi jirey. Yaa kale ee joogi lahaa?
– Odaygii Xaaji Aadan ma joogey?
– Haa, wuu joogey.
– Cartan-Dheere ma joogey?
– Haa.
– Yaa kale ee joogey? Warsame Geeddi ma joogey?
– Haa, isaguna wuu joogey.
Laydh farxadeed baa martay. Intaas baa deeqday. Magacyada
kale oo dhami waxay ahaayeen raadgadasho ee ka u dambeeya ayey u dan lahayd,
Warsame Geeddi. Waa ay aamustay oo inta ay inankii la fadhiyey illawdey mar
kale riyo macaan dib u gashay. Dhibic weyn oo biyo ah oo geedka ka soo dhacday
ayey dhabanka iska tirtay, yarkuna wuxuu mooday in ay ooyayso oo illin iska
bi'inayso. Wuu eegayaa dareenkeedana fahmayaa. Marar badan buu maqlay dadka oo
iyada iyo Warsame hadal haya. Marar badan buu maqlay rag Warsame kula
kaftamaya: “Barni haddii Alle kuu geeyo, iska ilaali boqnaheeda iyo
baabbacooyinkeedu in ay ku taabtaan!” Hadalkaasi isaga qudhiisa ayuu saamayn
daran ku yeeshay oo taabashada ilmo Seed Warfaa wuu iska ilaaliyaa.
Mar keliya ayey qoftii isbeddeshay. Muddo ayey dhaqaaq oo
dhan joojisay oo dhulka horteeda ah ku dhaygagtay. Haddana isaga oo yarku
arkaya ayey duushay oo dabayl noqotay. Wuu waayey. Meeday? Halkii ay fadhiday
waa cidla bannaan! Qoftii ma jin bay noqotay mise xanfalay baa qaadday?!
Yarkii waxaa ku dhacay argaggax. Wuxuu damcay in uu cararo
oo beesha u qayliyo. Laakiin haddana waa tan halkeedii fadhida. Sidii buu
dareenka wejigeedu liibaan iyo murugo isugu milan yahay.
Barni Seed way og tahay jacaylka ay Warsame Geeddi u qabtaa
in uu yahay mustaxiil. Waxay jeceshahay ilaa heerka nolosha iyo dhimashada,
haddana ugama duwana iyada oo jeclaatay wax aan jirin. Waa ay diiddan tahay oo
ka niyadxun tahay xukunka iyada oo aan dhalan la saaray.
Warsame Geeddi isagu caashaqa uu Barni Seed u qabo cid kale
iska daaye naftiisa uma qirsana. Wuxuu isu arkaa nin shil ku dhacay. Dadka kale
qudhoodu dhab ugalama hadlaan. In qoyska sumcadda xun la jeclaadaa wax dhab loo
qaadan karo loogana hadli karo ma aha. Yarka waxaa kaftan lagu yidhaahdaa : ”
Barni Seed haddii Alle kuu geeyo, iska ilaali calaacalaheeda iyo boqnaheedu in
ay ku taabtaan, haddii kale weligaa fakhri iyo cirirnimo ka bixi maysid.” Haa,
sidaas ayaa la wada rumaysan yahay, isaguna rumaysan yahay. In uuse boqno iyo
baabbacooyin iska ilaaliyo wuxuu ka door bidayaa in aan sideedaba Alle u geyn.
Fakhriga iyo cirirnimada looga digayo waxaa kala weyn sharaftiisa iyo sharafta
tolka.
Sidaas oo ay tahay, jacaylka daran ee naftiisa buuxdhaafay
dartii maskaxdiisa waxaa joogto ugu soo dhaca feker uu ka acuudu billaysto.
Wuxuu ka fekeraa isaga oo guursadey Barni Seed, dabadeed carruurtiisa
abtiyadood noqdeen kabatoleyaal. Markaas inta uu yaxyax la dhidido ayuu
qosolgariiraa oo sheydaanka iska naara. Sababtaas ayuu dareenka naftiisa ugu
garaabi la yahay. Sababtaas ayuu Barni uga garaabi la yahay. Tallaabo
taariikhda iyo dhaqanka degaanka ku cusub oo ay Barni Seed ku dhiirratey isaga
ayey hiil uga weydey. Dharaar cad inta ay isa soo hor taagtey ayey ku tidhi:
“Waan og ahay inta aan ku jecel ahay in la'eg in aad i jeceshahay. Haddaba
maynu danteenna garanno oo isguursanno?” Isaguna inta uu si yasid leh u dhugtay
oo muunsooday ayuu iyada oo halkii taagan ka dhaqaaqay. Run ahaantii wuu ogaa
in uu dadnimadiisa iyo dookhiisa yasayo. Wuu hubey dunida qof Barni Seed kala
weyn oo uu ka jecel yahay in aanay jirin. Iyaduse habeenkii xigay oo dhan waa
ay ooyaysey. Waxay la ooyaysey murugo iyo ciil isku jira. "Furuq ku dil,
qurux badnaydee!"
*
Goortu waa casar dheere aad u kulul oo dunidu inta ay
dhalaashay isu rogtay dhaandabaggaalle. Waxaa la maqlay mashxarad dheer,
haddana dhawr xabbadood baa cirka loo riday. Dabadeed aqalkii reer Seed waxaa
ka soo baxay nin doob ah oo aan tuulada laga aqoon. Waxaa ka soo daba baxday
Barni oo dhar cusub gashan. Waa ay ooyaysaa. Kor iyo hoosba waa ay u ooyaysaa.
Caloosha iyo indhahaba waa ay ka ooyaysaa. Ilaa saaka aqalkooda ayey ka dhex
barooranaysey, imikase baroortii waa ay ka daashey oo waxaa ku hadhay hiinraag
iyo illin dhabannada qulqulaysa. Tallaabada dirqi ayey ku qaadaysaa. Waaba la
riixayaa. Dad door ah baa cabbaar sii gelbiyey. Dadka sagootiyey waxaa ku jira
Ayaanle. Qunyar qunyar ayey tuulada uga durugtay. Waxay ku baxday xoog iyo
xanuun la mid ah ka ay naftu jidhka kaga baxdo. Ninku wuu ka horreeyaa oo
isagana waxaa gelbinaya laba nin oo kale.
Markii laga soo wada hadhay tuulada laguma soo noqon ee
waxaa la istubay debedda. Waxaa la sii eegay labadoodii oo bari qumman afka ku
sii haya. Ninka waxay ka dambaysaa dhawr tallaabo, mana wada hadlayaan. Ugu
dambayn waxaa la sii arkayey iyaga oo bankii kululaa ku fogaaday, oo dhex galay
dhaandabaggaalle, una egaaday laba laamood oo dhaadheer. Waxay noqdeen laba
malluugood, dabadeed waa ay libdheen. “Furuq ku dil, qurux badnaydee!”
Degdeg ayey qorraxdii u dhacday, waxaana soo weydaaratay
dhaxan daran oo aan mid la mid ah hore loo arag. Waa la wada qadhqadhay. Qof
waliba inta uu gadhka iyo lawyada isgeliyey oo huga isku duubay ayuu keligii
meel yaxoobsaday. Sidii loo dhammaa waa la aamusay. Shib. Qof mid kale la
hadlayaa ma jiro. Qof waliba mugdiga ayuu ku dhaygagay. Qof walba waxaad
mooddaa qallad aan wax ka qabasho lahayni in ay ku gooniyaysatey. Haddana
qalladda dhacday waxa ay tahay iyo sida ay tahay la islama qeexi karo. Ma in
Barni Seed la guursaday oo dhul kale lala aaday baa? Maya, maya, caqligal ma
aha. Maxaan caqligal ahayn? Ma in aanay dhicin, mise in ay masiibo tahay?
Maxaan dhicin, maxaase masiibo ah? Weydiimaha caloosha wareegayaa afka kama soo
baxaan. Waxba la islama qirsana ee qof walba isaga ayey u gaar tahay, sidii uu
jacaylkeedu qof walba gaarka ugu ahaa. “Furuq ku dil, qurux badnaydee!”
Dad badan baa isku raacay habeenkaasi in aanu dhaxan badnayn
oo keliya ee xataa hebeennada kale ka dheeraa. Sida uu waagu u soo raagey
waxaaba la moodey in aan qorrax dambe soo bixi doonin. Wadaadka masjidku
maalintaas eedaankii salaadda makhrib iyo kii cishe labadaba wuu illaawey.
Maalmo ka dib waaba la isku khilaafay labadaa salaadood in la tukadey iyo in
kale. Galabtaas kulul naftii sida xoogga leh tuulada uga baxday dib uma ay soo
noqon; naf baxday ma soo noqoto. Farxad, kaftan iyo qosol maalintaas baa
tuulada ugu dambeysey. Indhihii badnaa ee aqalka sumcadda xun eegi jirey
maalintaas baa meel ay wadajir u eegaan ugu dambeysey. “Furuq ku dil, qurux
badnaydee!”
Guri haddii aan lagu noolayn wuu cimri degdegaa oo dhakhso u
daataa. Mutulkii reer Seed Warfaa iyo cariishkii kabaha lagu toli jirey
beryahan waxay u eg yihiin hambo duni la rogey ka soo hadhay. Doog baa ka
baxay, waxaana gala bisadaha iyo bahalaha hoose. Waxaa laga hayaa oo keliya
laba xasuusoos: shakhsiyaddii adkayd ee Seed Warfaa iyo quruxdii inantiisa.
Sidii Barni Seed loo guursadey dhulkii ay ku dhalatay kuma
ay soo noqon. Waxaan jirin sabab ku soo celisa, waayo reer Seed oo dhami iyada
ayey sannad keliya ka dambeeyeen oo way ka daba hayaameen. Odaygii iyo
islaantii iyada ayey dhulka cusub la degeen. Halkaas ayuu Seed Warfaa ka sii
waday xirfaddii uu jeclaa. Wuxuuse ka niyadxun yahay raggii uu dhalay oo diiday
in ay la shaqeeyaan. Saddexdiiba waxay noqdeen askar. Umadduna beryahan
hadhuubraac ayey baratay oo kabaha loo tolo waxay ka jeceshahay kuwa loo soo
dhoofiyo. Sidaas darteed shaqadiisa maanta nafci badan kuma qabo. Labadii
hablood ee Barni ka yaryaraa qudhoodu waxay galeen magaalo, waxa ay halkaa ku
qabaanna Allaa og.
*
Dharaartii ay tuulada naftu ka baxday waxaa laga joogaa laba
iyo toban sano. Ayaanle wuxuu baabuur kaga degey tuulo aanu u socon hayeeshee
safarku la maray. Wuu sii qorshaystay in uu ku dego, wuxuuna sidaa xalwad iyo
nacnac. Waa galab. Albaab loox ah oo ay saboolnimo ka muuqato ayuu garaacay.
Waxaa ka furtay cunug qiyaastii kow iyo toban jir ah oo aad u qurux badan, aad
u faraxsan, hayeeshee arradan. Waxay ku dhex jirtaa kurdad duug ah oo faraqyo
leh. Wuxuu weydiiyey magaceeda, waxayna ugu sheegtay Ladan. “Furuq ku dil,
maxay qurux la soo kacaysaa!”
Ayaanle gudaha waxaa ku qaabbishay haweeney iyaduna sida
yarta u qurux badan una arradan. Waa Barni Seed oo shan dhal ah. Yartii albaaka
furtay ayaa curad u ah.
Carruurtii iyo dhawr kale oo deriska ahi markiiba waxay ku
degeen xalwaddii iyo nacnacii. Qayladoodu waxay aad u dhabqinaysaa sheekada
Ayaanle iyo Barni. Markii ay lahayd: “Kaalaya abtigiin salaama”, dheg uma ay
jalaqsiin. Wuxuu isweydiiyey sababta ay abti ugu sheegtay, ee ay tusaale ahaan
adeer ugu sheegi weyday. Malaha mar haddii ay isku degaan ahaayeen waxay ka soo
qaadday walaalkeed oo kale. Malaha dadka ninkeeda la degaanka ah ayey carruurta
ugu sheegtaa adeer iyo eeddo.
Goor dambe oo ay godolkii hore ee iswaraysiga kala maaleen,
iyada oo ay indhuhu ilmo godladeen waxay tidhi:
– Waxaan maqlay Warsame Geeddi weli ma guursan?
– Haa, weli ma guursan.
– Waxaan maqlay waxaa diidday ina Xaaji Aadan?
– Haa, labada tii yarayd.
– Taas aniga ayaa kun goor ka qurux badnaa kana karti
badnaa.
– Haa, waa la wada ogaa in aad ka qurux badnayd si walbana
uga dadnimo sarraysey.
– Laakiin waa ay iga nasabsanayd.
– Ma rumaysni in ay laba qof dhalashada ku kala nasabsan
yihiin. Qof waliba waa waxa uu yahay qof ahaan iyo waxa uu kasbado.
– Waan ku fahmayaa waayo mutacallin baad noqotay, waxaase
jira dhaqan adag.
– Waa dhaqan abaadey oo aan maskax iyo akhlaaq ku dhisnayn.
Cabbaar ayey kala aamuseen oo midba xasuusta dhan u
daaqgeeyey. Wuu hubaa in ay ka fekerayso Warsame Geeddi , iyo waayo waayo .
Isaguna wuxuu ka fekerayaa nacasnimada dhaqankii uu ku garaadsaday , iyo
dulmigii reer Seed Warfaa lagu hayey , iyo jacaylkii Barni Seed ee maadda laga
dhigtay , iyo sidii uu isaga ilaalin jirey taabashada boqnaha iyo
baabbacooyinka reer Seed Warfaa . Qudhiisu tuuladii waxba iyada kagama dambayn
oo waxaa la geeyey magaalo iyo waxbarasho . Markii uu qaangaadhey ayuu ogaadey
waxaasi in uu ahaa dhaqan liita . Gabadhii ugu horraysey ee uu beelaha la
haybsooco ka bartay ayuu ogaan boqnaheeda iyo baabbacooyinkeeda u taabtay si uu
isaga daweeyo cudurkii iyo cuqdaddii isaga oo yar la geliyey . Booqashadan
qudheedu waxay qayb ka tahay dadaal uu denbidhaaf ku raadinayo .
Goor dambe ayey maskaxda dib u soo dheelmiyeen , iyada
ayaana tidhi :
– Weligii wuxuu ii jeclaa sida aan jeclaa si la'eg,
sababtaas baan uga samri la ahay. Waxaan rajaynayaa guur la'aantiisu in aanay
nabsi ahayn.
– Isaga oo ku jecel haddii uu ku guursan waayey waa u
doqonnimo.
– Qudhiisa dhaqanka ayaa dabray.
– Haddii uu geesi yahay dhaqan gaboobay uma dabranaadeen.
Waa ay ooydey ilaa wejigeedu dhidid iyo illin la qoyey.
Isaguna wuxuu ugu celceliyey ereyo garwaaqsi iyo calool adaygsiin leh. Wax
badan ayey iska waraysteen, gaar ahaan tuuladoodii, wax badan ayuuna uga
warramay. Wuxuuse ka qariyey Warsame Geeddi in uu bukaan noqday. Haa, uma uu
sheegin sidii iyada loo guursadey ninkaasi in uu noqday qof maahsan oo aan la
garanayn xiskiisu in uu dhan yahay iyo in uu dhiman yahay. Mooyi sababta uu
taas uga qariyey. Malaha wuxuu diiddanaa sawirka ay xasuusta ka daawanayso in
uu ka jeexjeexo.
Markii uu Barni ka soo baxay Ayaanle aqalka hortiisa wuxuu
ku sii maray yaryarkeedii iyo kuwo kale oo wada ciyaaraya. Wuxuu ka fekeray
aayahooda iyo dhaqankoodu in uu ka duwanaan doono kii ay Barni Seed iyo Warsame
Geeddi ku dhex barbaareen, jawaabse uma helin. Socdaalkiisii ayuu sii watay
isaga oo leh: “Furuq ku dil, qurux badnaydee!”
Ibraahin Yuusuf Axmed
E-Mail: Ibraahinhawd@hotmail.com
Comments
Post a Comment